Milyen módon képes befolyásolni az aktuális üzemanyag árakat egy felső légúti megbetegedésekkel együtt járó vírus, illetve hogyan érintheti mindez a céges gépjármű flottánk fenntartásának és működtetésének a költségeit.
Többek között ezekre a kérdésekre kerestünk választ azzal az apropóval, hogy a koronavírus következtében nem kevesebb, mint kilenc forinttal csökkentek az üzemanyag árak.
Pontosan hány forinttal tankolhatunk kevesebbért a céges autókba?
Szerdától, vagyis 2020. március 4-től kilenc-kilenc forintos csökkenés következett be a benzin, valamint a gázolaj literenkénti átlagárát tekintve is a magyarországi benzinkutakon. Ennek hatására egy liter benzin átlagosan 374 forintba kerül, ami pedig a gázolajt illeti, egy liternyi üzemanyag átlagára egészen 384 forintig esett vissza a szerdai nappal.
Mivel kilenc forintos csökkenés viszonylag ritkán tapasztalható akár a benzin, akár a gázolaj árát tekintve, joggal merülhet fel kérdésként a drasztikus visszaesés oka. Természetesen a címből is sejteni lehet már, hogy az események alakulása mögött a koronavírus lassan globális méreteket öltő jelensége húzódik meg.
A koronavírus és az üzemanyag árak alakulása közötti szoros összefüggés
A fentebb taglalt jelenség bizony szorosan összefügg a koronavírus Olaszország egyes tartományaiban diagnosztizált komolyabb léptékű megjelenésével. A vírussal kapcsolatos bejelentések hatására ugyanis komolyabb léptékű gazdasági visszaesés vette kezdetét, amely mostanra más országokban is érezteti a hatását.
Mindenképpen ki kell emelnünk a tényt, miszerint a nyersolaj világpiaci ára nem kicsit zuhant az elmúlt hét folyamán. Hogy konkrét, számszerű értéket is meghatározzunk, egészen 44 dollár környékére csökkent vissza a nyersanyag beszerzési ára hordónként.
Hogy mi köze a koronavírusnak az üzemanyag árának a drasztikus változásához? Ha a jelenség okait vizsgáljuk, akkor főként a piaci szereplők várakozásaiban érdemes keresnünk a mozgatórugót. Merthogy a gazdaságban érdekeltek egyértelműen azzal kalkulálnak, hogy az üzemanyag iránti kereslet csökkenő tendenciát fog mutatni a közeljövőben.
Ugyanis a járvány következtében további gazdasági nehézségekre prognosztizálhatók. Hogyha negatív tendenciát mutat a globális termelés, akkor bizony az áruszállítás kapcsán is csekélyebb kereslettel lehet számolni, vagyis üzemanyagból sem lesz akkora mennyiségre szükség. Így tehát érthetővé válik, hogy miért csökken a nyersolaj ára is.
Mi várható a közeljövőben az autóiparban, illetve az üzemanyagárak tekintetében?
A kínai Vuhan térségéből indult, napjainkra a világ 53 országában diagnosztizált járvány lehetséges kifutásával kapcsolatban egyelőre csupán becslésekbe lehet bocsátkozni. A több iparágat érintő, világszinten is megfigyelhető negatív hatás azonban már szemmel is látható.
Csak hogy néhány példát említsünk, a nemzetközi viszonylatban is komoly súllyal bíró kínai autóipar már így is komolyabb veszteségeket könyvelhetett el, emellett pedig a méltán híres genfi autókiállítás szervezői is a lemondás mellett döntöttek biztonsági megfontolásból.
Pozitív irányú változást a napi átlaghőmérséklet tartós emelkedése hozhat, ami remélhetőleg megálljt parancsolhat a megbetegedések terjedésének. Merthogy az üzemanyag árak ilyen jellegű csökkenése hosszabb távon nem biztos, hogy akár a cégünkre nézve is előnyös lehet.
A céges autók kedvező áron történő tankolásához nem feltétlenül van szükség globális méretű járványra
Teljesen egyetértünk abban, hogy akár kisebb darabszámú autóflottát fenntartva sem mindegy az, hogy menyibe kerül az autóink rendszeres tankolása. Ugyanakkor sokkal inkább tartósnak nevezhető, illetve hatékonyabban kontrollálható megoldások is léteznek a gazdaságos működtetéshez.
Kifejezetten praktikus opciónak számít például az üzemanyag kártya, aminek a használatával mi magunk, illetve a munkatársaink is kedvező áron tankolhatunk 194 benzinkúton szerte az országban.