Elsősorban a tisztább üzemű járművek használatának támogatását és az országokon átutazók költségeinek csökkentését szeretnék biztosítani. Az EP az erről szóló Eurovignette-irányelvben külön kitér arra, hogy a szabályt csak ott kötelező alkalmazni, ahol fizetni kell az úthasználatért. Tehát, ha addig nem változik a helyzet, az ingyenes németországi autópálya-hálózatot például nem érinti majd a változás.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium emlékeztet, hogy sosem volt itthon egynapos autós matrica, és hét–tíz napnál rövidebb időre szólót a környező országokban sem vásárolhatunk. Hozzáteszik, hogy Magyarországon a valaha volt legrövidebb érvényességi idejű, négynapos matricák legalább felét külföldi járművekre váltották ki.
A minisztérium becslése szerint az egynapos matricát a Magyarországon átautózó külföldiek 85 %-a választaná, vagyis valóban népszerű lehetne az országot csak átszelő autósok közt. A jogszabálytervezet azt írja, hogy az új lehetőséget legalább az átutazók számára elérhetővé kell tenni, és az ára maximum az éves tarifa kilenc százaléka lehet. Az egységes rendszer bevezetéséhez az Európai Parlamentnek és Európai Tanácsnak kell a kötelező lépéseket megtennie, így legkorábban 2024-től léphet érvénybe. Kiemelik, hogy az országok nem hozhatják hátrányos helyzetbe a helyi autósokat, így a rövidebb futamidejű matricát is megveheti majd bárki.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. arra emlékeztet, hogy az Európai Parlament határozatában hangsúlyozott „a szennyező fizet” elvét évek óta alkalmazzák a magyar e-útdíj rendszerben. A nehéz-teherautók által fizetett tarifákat a környezetvédelmi kategória besorolása is nagymértékben befolyásolja. Az EU ugyanakkor indítványozta, hogy az útdíjak a jövőben fokozott kedvezményekkel támogassák a hibrid, hidrogén- és elektromos hajtású járművek használatát. A Parlament honlapján azt írják, hogy a tagországoknak 2026-tól eltérő útdíjakat kell megállapítaniuk a teherautók és autóbuszok CO₂-kibocsátása, valamint a kisteherautók és kisbuszok környezetvédelmi teljesítménye alapján. Erről egyelőre nincs szó a mostani hazai díjtáblázatban.
Az útdíjcég tavalyi kimutatása érdekes adatokat mutat. 2021-ben összesen mintegy 13,4 millió e-matricát adtak el, amelyek közül a személyautókra érvényes D1-esből fogyott a legtöbb, kb. 12 millió. A második helyre a kisteherautókra és 3,5 tonna megengedett össztömegnél könnyebb kisbuszokra kitalált D2 kategória került, ebből 1,3 milliót adtak el. Valamint egy év alatt 4,4 millió autós matricát vettek a külföldiek, vélhetően zömük átutazáskor. Ezekből 3,4 millió volt 10 napos, és alig egymillió havi. Pusztán ez alapján úgy tűnik, hogy az eddiginél rövidebb lejáratú e-matrica nagyon is népszerű lehet az átutazó autósok körében. Ugyanakkor kérdés, hogy a magyarok számára mi volna az egynapos matrica elfogadható ára. Bár az irányelvről öt évig tárgyaltak a véglegesítés előtt, pusztán a kiadott közlemény alapján nem világos, hogy milyen változást okoz majd egy egynapos matrica a kapus fizetőrendszert üzemeltető országokban. Az EP sajtószolgálata azt nyilatkozta, hogy csak azokban a tagállamokban fogják bevezetni ezt a lehetőséget, ahol már van matricás rendszer, vagy ilyet terveznek a jövőben. Ez azt jelenti, hogy ahol eddig fizetőkapukon áthajtva vehettük igénybe az autópályákat, ott nem lesz változás.
Ezzel kapcsolatos jó hír, hogy az alternatív üzemanyaggal működő autók díjcsökkentésével kapcsolatban a tagállamok döntenek majd, de az új irányelvben több olyan rendelkezés található, amelyek lehetővé teszik az országoknak, hogy csökkentett útdíjat/matricát adjanak az ilyen típusú járművekre.
Tovább könnyítheti az utazók életét a tankolókártya, mely az útdíjfizetést is egyszerűen lehetővé teszi, utólagos fizetést biztosítva.
forrás: telex.hu