A koronavírus árnyékában olyan a februári hónapra visszatekinteni, mintha már egy teljes év eltelt volna. Pedig felettébb érdekes adatok láttak napvilágot az esztendő második hónapjában eladott autók típusait tekintve. Ezt fogjuk részletesen is körbejárni a cikk keretei között.
Vajon az elektromos autók térnyerésére számíthatunk a közeljövőben?
Hogyha a 2020. februárjában Európa szerte értékesített autók statisztikáit vesszük alapul, akkor mindenképp ki kell emelnünk a részben, vagy teljesen elektromos hajtásláncú személyautók növekvő népszerűségét.
Merthogy emelkedő keresletre utal az a tény, hogy az elektromossággal működő személygépjárművek kapcsán a tavalyi 6,6 százalék helyett idén már 13 százalék jött ki eredményül az esztendő második hónapjában.
Ennek fényében pedig nem nehéz kitalálni, hogy a benzinnel és gázolajjal működő autók csökkenő tendenciát mutattak a tavalyi hasonló időszakához viszonyítva. Előbbiek esetében négy, míg utóbbiaknál három százalékos visszaesés volt tapasztalható.
Persze mondhatnánk azt is, hogy a benzines és diesel autók eladási számai még így is köröket vernek a modern négykerekű modellek sales statisztikáira. A kérdés csak az, hogy meddig lesz így?
Milyen típusú elektromos gépjárművek iránt mutatkozik a leginkább élénk kereslet?
Leginkább a normál hibrid , a tisztán elektromos, valamint a külsőleg tölthető, másnéven plugin hibrid modellekről érdemes leginkább beszélni, mert az esetükben mutatkozott valóban értékelhető kereslet idén februárban.
Normál hibridből 59 ezer, tisztán elektromosból 39 ezer, plugin hibridből pedig 29 ezer modell talált gazdára. Az összes értékesített villanymotorral szerelt autók száma egyébként 135 ezer volt.
Tisztán látszik tehát, hogy az autóvezetők, illetve vállalati flotta tulajdonosok ízlése, valamint preferenciái még mutatnak némi eltérést. Az viszont mindenképpen a villanymotorral szerelt autók malmára hajthatja a vizet, hogy többféle opció is rendelkezésre áll a beszerzésüket illetően.
Az autógyártóknak mindenképpen csökkenteniük kell a szén-dioxid-kibocsátás mértékét
A fogyasztók részéről jelentkező megnövekedett kereslet mellett akad még egy komolyabb tényező, ami közrejátszik az elektromos autók növekvő eladási számaiban. Az Európai Unióban ugyanis az idei évtől kezdve szigorú szabályok vonatkoznak az autógyártókra a szén-dioxid kibocsátás mértékét tekintve.
Szám szerint a 95 gramm/kilométeres értéket kell hozniuk, ami a gyakorlatba átültetve benzinmotorral szerelt autóknak átlagban maximum 4,1 liternyi fogyasztást jelent. Diesel gépjárműveknél még alacsonyabb az arány, nagyjából magasabb 3,6 liter a maximum.
Mi történik, hogyha ezeket a számokat nem sikerül hozni? Természetesen büntetésre lehet számítani ebben az esetben. Egész pontosan autónként és extra grammonként 95 eurónyi díjat kell fizetniük azoknak az autógyártóknak, akik nem felelnek meg a normáknak.
Azt már csak zárójelben tesszük hozzá, hogy a gyártók igyekeznek megtalálni a lehetséges kiskapukat, többek között mi is foglalkoztunk ezzel a témakörrel korábban.
Vajon mennyire fogja átrajzolni az autópiac viszonyait a koronavírus?
A kérdésre a pontos választ a jelen körülmények között senki sem ismeri, legfeljebb jóslatokba lehet bocsátkozni. Nem tudjuk meddig fog tartani a koronavírus válság, mikor működhet újra teljes kapacitással a gazdaság.
Továbbá azt sem ismerjük még, hogy a benzin és gázolaj literenkénti árának a látványos zuhanása hol állhat meg. Annyit jó eséllyel mondhatunk, hogy a koronavírus leküzdését követően egészen új piaciviszonyok alakulhatnak ki.
Ez pedig többek között arra is kihatással lehet, ahogyan a céges flottánkba tartozó járműparkunkat kialakítjuk és üzemeltetjük.