Ez a példa nemcsak a világ egyre fokozódó gyorsulására világít rá, de annak egyik okára is. Míg Bill Holland egyedül dolgozott, addig a Red Bull szerelői már 18-an állták körül Gasly kocsiját és mindenki csak egy kicsi, de a tökéletességig csiszolt részfeladatot végzett. Ez a máshol is jellemző specializáció egyre újabb szakmákat hoz létre, ahogy a modernizáció és a divattrendek is. És ez a három tényező az oka más szakmák megszűnésének is.
Kádár? Cipőfelsőrész-készítő? Bognár? Lámpagyújtogató? Szűcs? Takács? Fazekas? Már alig emlékszünk rájuk. Mérőóra-leolvasó? Könyvtáros? Sofőr? Pénztáros? Könyvelő? Recepciós? Játékvezető? Evidens a létezésük, mégis, a Világgazdasági Fórum szerint 20 éven belül 90 %-os valószínűséggel fognak megszűnni. Alig egy éve egy kínai kórházban egy mesterséges intelligencián alapuló algoritmus 90 %-os pontossággal diagnosztizálta a beteg gyerekeket – ez az emberi orvosokéval megegyező teljesítmény. UX-tervező? Drónpilóta? Életmód-tanácsadó? Mentálhigiénés szakember? Karrier-tanácsadó? SEO-expert? Jövőkutató? Ma már tudjuk, mit csinálnak, de 10-15-20 évvel ezelőtt még nem léteztek ezek a szakmák. Függőleges gazdálkodó? Időbróker? Nanoorvos? Hulladékmentesítő mérnök? Memóriabővítő sebész? Testrészkészítő? Jobb esetben sejtjük, mit jelenthetnek, pedig újabb 15-20 év múlva velünk élő szakmák lesznek.
Vállalkozóként nem tehetünk mást, mint próbálunk ezekre a változásokra is felkészülni. Részben kényszerből, részben hatékonysági okok miatt, de a gazdaság előbb-utóbb mindent automatizál, amit lehetséges. Ami nem csak az automatizált szakmák eltűnését jelenti, de újak létrejöttét, a termelési-szállítási láncok újraszervezését, több elemzést és olyan új feladatokat is, amikre ma még nem is gondolunk. Ha tartani akarjuk a lépést, részben meg kell találnunk azokat a réseket, amelyeket a trendet diktáló nagy piaci szereplők nyitva hagynak, részben azonban fel kell vennünk a kesztyűt és technológiai, szervezeti, folyamat-optimalizálási, HR- és minden egyéb területen fejlesztenünk kell. És mint tudjuk, minden fejlesztéshez (az ötlet, a tudás mellett) legalább két dologra szükség van: pénzre és időre. Ebben a helyzetben nagyon nem mindegy, mennyit fizet cégünk pl. telefonszámlára vagy mennyiért tankoljuk tele a vállalati kocsit.
És Ön mennyiért tankol?