Mire enged következtetni a hazai benzinkutak fokozatosan megnövelt nyitvatartása? Milyen tendenciára számíthatunk a következő hetekben és hónapokban, illetve mennyire sínylették meg a járvány miatti gyengülő keresletet az egyes szolgáltatók.
Többek között ezekre a kérdésekre keressük a választ a bejegyzésben, külön kitérve az üzemanyag árak aktuális alakulására.
A járvány miatt több töltőállomás is csak korlátozott nyitvatartással üzemelt
A koronavírus járvány következtében a hazai töltőállomásokon is jelentősen visszaesett a benzin és gázolaj iránti kereslet. A kutaknak értelemszerűen reagálniuk kellett az így keletkező bevételkiesésre, ha nem akartak kifutni a pénzügyi tartalékokból.
A kijárási korlátozások bevezetésére a töltőállomások jelentős része rövidített nyitvatartással reagált. Sőt, több szolgáltatónak kellett döntést hoznia a töltőállomások bezárásáról is. Csak a MOL esetében szám szerint huszonnyolc olyan benzinkút akadt, melynek a vezetői kényszerűségből az átmeneti bezárás mellett döntöttek.
Nemrég azonban felcsillant a remény az alagút végén, a korlátozások fokozatos feloldása ugyanis az üzemanyag iránti keresletét hozza magával.
Úgy tűnik, hogy lassan vége lehet egyes benzinkutak rövidített nyitvatartásának
Míg április első napjaiban az autópályák szinte kongtak az ürességtől, addig május kezdete sokkal inkább reménnyel kecsegtet a benzinkutakat üzemeltetőknek. Nemcsak a vállalati járművek közlekednek szerte az országban nagyobb kapacitással, hanem a magáncélú autóforgalom is növekvő tendenciát mutat.
Ahogy növekszik a forgalom, értelemszerűen úgy emelkedik a benzin és gázolaj iránti kereslet. Ennek a folyamatos és zavartalan kiszolgálása pedig egyértelműen a meghosszabbított nyitva tartás teszi indokolttá a töltőállomások részéről.
Ez a tendencia rajzolódik ki legalábbis szép lassan, hogyha a madártávlatból tekintünk az aktuális helyzetre.
Mik a kilátások a Magyarországon üzemelő benzinkutak nyitvatartását illetően?
Fontos tudni a hazai üzemanyagtöltő állomások hátteréről, hogy a működtetés struktúráját tekintve komolyabb eltérések is akadhatnak az egyes szolgáltatók között. Míg bizonyos brandek mögött komolyabb multinacionális vállalatok állnak, addig az Avia esetében például sokszor magyar tulajdonú családi vállalkozások az üzemeltetők.
Amennyiben egy család számára a benzinkút működtetése bizonyult az elsődleges vagy egyedüli jövedelemforrásnak, ott az elmúlt hetek drasztikus kiesése komolyabb nyomot hagyhat pénzügyi szempontból.
A Shell részéről szám szerint hét töltőállomás esetében jelentették be a meghosszabbított nyitvatartást. Jelezték továbbá, hogy a kereslet alakulását hétről hétre vizsgálják felül, és az alakulás fényében fognak további döntéseket hozni a további módosításokat illetően.
Az OMV esetében kevésbé volt tapasztalható drasztikus csökkentés a nyitvatartás idejét tekintve, és a cég által kommunikáltak alapján erre a közeljövőben sem mutatkozik sok esély. Legfeljebb egy-egy órányi eltérés mutatkozott eddig is, legfeljebb ezeket fogják majd visszaállítani.
Ahogyan arra fentebb is utaltunk, a MOL esetében huszonnyolc benzinkutat zártak be korábban. Minden bizonnyal ezt az állapotot felülvizsgálják a következő hetekben, és a prognózis fényében döntenek majd az újranyitásról.
Közben elindultak felfelé az üzemanyag árak
Míg korábban az üzemanyag árak folyamatos zuhanásáról tudtunk beszámolni, mostanra úgy fest, hogy fordulóban a tendencia. Május 6-án a benzin bruttó kiskereskedelmi átlagára 16 forinttal, a gázolajé pedig 10 forinttal emelkedett, két nappal később 7, illetve 4 forintos emelkedést jelentettek be az illetékesek.
A tendencia hátterében az olaj nagykereskedelmi árának az emelkedése áll. Persze biztosat nem tudhatunk a jövőt illetően, ugyanakkor könnyen lehet. Szerencsére léteznek olyan alternatív opciók is, amelyekkel továbbra is kedvezményes áron tankolhatjuk a vállalati gépjárműveket.