Június elsejétől ismét drágulás várható a hazai üzemanyag töltőállomásokon, méghozzá egy nemrégiben publikált szövetségi döntés értelmében. A cikkben az áremelkedés részleteinek az ismertetése mellett azzal kapcsolatban is igyekszünk tanácsot adni, hogy miként csökkenthetjük a cégünk árváltozással szembeni kitettségét.
Pontosan minek tudható be a június 1-től életbe lépő drágulás?
A június első napján életbe lépő áremelkedés hátterében az áll, hogy a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség, vagy röviden MSZKSZ a tagi hozzájárulás emeléséről hozott döntést a minap.
A szövetség által kiadott közlemény alapján az MSZKSZ igazgatótanácsa még május 8-án folytatott tárgyalásokat az előző évi költségvetés beszámolójával, valamint az idei módosításával kapcsolatban.
Ekkor született az a döntés, hogy a koronavírus járvány, továbbá a vele összefüggésben elrendelt rendkívüli kormányzati intézkedések következtében indokolttá vált a benzin és gázolaj készletezési díjának az 55 százalékkal történő emelése. Ez a döntés fog tehát életbe lépni június elsejével
Milyen mértékű áremelkedésre lehet számítani a változás következtében?
Szerencsére nem kell attól tartani, hogy az intézkedés következtében egyből húsba vágó kiadási többlet jelentkezik a vállalati költségvetésben. Ha a konkrét számokat vesszük alapul, a benzin esetében a tagi hozzájárulás mértéke a mostani ezer literenként esedékes 2674 forintról 4145 forintra fog növekedni.
Cégvezetőként ránk nézve azt jelenti mindez, hogy, egy liter benzint júniustól 1,47 forinttal drágábban tudunk megvásárolni a kutakon. A gázolaj kapcsán ezer literenként 3883 forintra fog emelkedni az újonnan elkért összeg, amely jelenleg 2505 forintnak felel meg. Ennek következtében a gázolaj literenkénti átlagára 1,38 forinttal lesz több.
Joggal merülhet fel kérdésként az olvasóban, hogy egyáltalán mihez kapcsolódik a szóban forgó készletezési díj, illetve milyen célt szolgál.
Miért kell fizetni készletezési díjat a benzin és a gázolaj kapcsán?
A benzinnel és gázolajjal kapcsolatos készletezési díj elsődleges célja finanszírozási alapot teremteni ahhoz, hogy Magyarországon elegendő mennyiségű kőolaj biztonsági készlet álljon rendelkezésre. Vagyis rendelkezésre álljon egy megfelelő mennyiségű tartalék arra az esetre, ha az ellátásban bármiféle zavar keletkezne.
A júniustól emelkedő, az üzemanyagok minden egyes megvásárolt literje után fizetendő néhány forintos hozzájárulás célja elejét venni annak, hogy egy nemkívánatos ellátási probléma esetén szélsőséges áremelkedés lépjen fel a hazai töltőállomásokon.
Hogy mennyi a mostani biztonsági készletek mennyisége? A szervezet által közölt adatok szerint 2020. április végén mintegy 600 kilotonna kőolaj, 515 kilotonna gázolaj, továbbá 262 kilotonna benzin áll rendelkezésre.
Tartós megoldás az áremelkedéssel szembeni kiszolgáltatottság ellen
Azt minden bizonnyal sejteni lehet, hogy a készletezési díj emelkedésének mértéke még nem fog vészesen magas anyagi terheket róni a hazai kis- és középvállalkozások jelentős részére. Ugyanakkor ez a tényező mindössze egy a sok közül, amelyek az üzemanyag árak emelkedéséhez vezethetnek.
Márpedig közepes, vagy nagyobb volumenű céges gépjármű flottát üzemeltetve egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit fizetünk egy-egy liter benzinért vagy gázolajért. Az elsődleges cél tehát hatékonyan védekezni az árváltozásokkal szembeni kitettség ellen.
Erre kínál hathatós megoldást az az üzemanyag kártya, amely az ország 194 töltőállomásán jogosít fel kedvezményes tankolásra. Mindemellett arra is van lehetőség, hogy az üzemanyag nagykereskedelmet oldjuk meg költséghatékony formában.
Célszerű tehát aktívan keresni és kihasználni azokat a lehetőségeket, amelyekkel az üzemanyag árak esetleges változásai kevésbé tudják befolyásolni a cégünk működését.