Cikkünkben tehát a felmérés eredményeit fejtjük ki részletesebben.
Egy közvéleménykutatás meglepő eredménnyel
Az E.ON, valamint a KantarEMNID közösen indítottak útjára egy közvéleménykutatást, mégpedig az autóvásárlási motivációkra fókuszálva. A felmérés magyar szempontból kifejezetten meglepő eredménnyel zárult.
A Magyarországon megkérdezett, a közeljövőben autóvásárlást tervező válaszadók 29%-a ugyanis leginkább elektromos autó mellett tenné le a voksát. A csaknem egyharmados arány egyébként kifejezetten magasnak számít akkor, ha a többi résztvevő ország eredményeihez hasonlítjuk.
Európai viszonylatban ezzel a fajta vásárlási szándékkal a közvetlen élmezőnybe tartozunk. Mindössze Olaszország, valamint Románia válaszadói közül került ki nagyobb arányban több olyan személy, aki szíve szerint e-autót vásárolna.
Németországot viszont megelőztük ebben a vizsgálatban. Habár meglehetősen környezettudatosan élő és gondolkodó nemzetnek számítanak, mindössze 16%-os arányban választanának elektromos járművet következő darabként.
Miért nem fog minden harmadik magyar azonnal e-autót vásárolni?
Persze a felmérés eredménye még egyáltalán nem jelenti azt, hogy a magyarok holnaptól megrohamozzák az autókereskedéseket, és nemsokára elektromos járművektől fognak hemzsegni az utcák.
Létezik ugyanis néhány olyan tényező, amely a szándék ellenére távol tartja honfitársainkat a vásárlástól. Az egyik ilyen tényező a magas ár, amely a válaszadók 48%-át gátolja meg ettől a fajta beruházástól.
A magyar válaszadók csaknem a felét tehát kimondottan zavarja a kipufogó gáztól mentes járművek borsos ára. Egyetlen más résztvevő nemzetnél sem mutatott ez a kérdés ilyen magas értékeket egyébként. A török lakosság résztvevőinél például csak 24% mondana le az elektromos autó vételéről a magas árszint miatt.
Visszatérve még egy gondolat erejéig ránk, magyarokra. Még egy szempontot érdemes megemlíteni, mint a vételtől visszatartó tényező. Ez pedig az alacsony hatótávolság. Magyarországon tehát még sokak számára hat zavaróan, hogy hosszabb utakra nem minden esetben lehet elővigyázatosság nélkül elindulni e-autó segítségével.
Persze könnyen lehet az is, hogy a technológia rohamos fejlődésével a most eredményként kapott adatok néhány év leforgása alatt egészen máshogyan néznének ki.
A dízel üzemű autók folyamatosan csökkenő népszerűsége
Ahogyan az elektromosság által hajtott járművek iránti kereslet egyre inkább növekvő tendenciát mutat, úgy hullik egyre inkább lefelé a dízel üzemanyaggal működő autók egykor tündöklő népszerűsége. Hiába, manapság csak kevesek vásárolnának gázolaj által duruzsoló személygépkocsit.
Nincs ez másként hazánkban sem. Mindössze a válaszadók 13%-a döntene a jelen körülmények között dízel gépkocsi megvétele mellett. Ez az arány egyébként pontosan megegyezik Németország válaszadóinak a szándékával is.
Törökország ezzel szemben itt is meglepő eredményt tud felmutatni. Náluk ugyanis majdnem minden második ember, vagyis a válaszadók 44%-a felelt úgy, hogy szívesen venne a maga számára dízel négykerekűt.
Miért fontos mindezzel foglalkozni vállalkozóként?
Leginkább azért, mert az érdekünkben áll tisztában lenni az autóipar, és vele együtt az egyes üzemanyagok iránti kereslet alakulásával is. Az üzemanyag ugyanis olyan költséget jelent, ami a legtöbb cég életét bonyolultabbá teszi.
Pontosan ezért célszerű igényelni azt a tankoló kártyát, aminek a birtokában nem kell foglalkozni az egyes kutak eltérő áraival, és komoly megtakarítást tesz lehetővé a vállalati üzemanyag költségeket illetően.