Mi a teendőnk cégvezetőként, vállalati döntéshozóként, illetve gépjármű flottát üzemeltetve abban az esetben, ha a koronavírus járvány miatt lecsökkent forgalmunk miatt az autóknak állniuk kell néhány hónapig?
Jár-e bármilyen kockázattal az, hogyha egy céges autót nem indítunk el esetleg fél éven keresztül? Hogyan tudjuk elejét venni az esetleges mechanikai problémáknak, illetve miként tudunk proaktívan cselekedni a kellemetlenségek kiküszöbölésének érdekében?
Pontosan ezeket a kérdéseket járjuk körbe a cikk keretei között, remélhetőleg segítséget nyújtva a felkészülés kapcsán.
Az üzemanyag árak negatív rekordokat döntenek, a benzinkutak mégis szinte üresek
Kettőszázhetvenkét forint és kilenc fillér. Pontosan ennyibe került a minap egy liter E10-es benzin az ország legolcsóbb töltőállomásán. Hol vannak már a néhány hónappal korábbi négyszáz forintot is meghaladó literenkénti árak?
Természetesen a koronavírus járvány következtében bevezetett korlátozó intézkedésekre, illetve a kereskedelem és az áruforgalom drasztikus visszaesésére vezethető vissza ez a rég nem tapasztalt tendencia.
Számos cégnél állnak mozdulatlanul a flottába tartozó járművek immáron hetek óta. Joggal merülhet fel kérdésként, hogy a huzamosabb időn keresztül nem közlekedő személyi- és haszongépjárművek műszaki állapotának nem-e tesz rosszat a hosszas leállás.
Jár-e bármilyen műszaki kockázattal, ha a céges autóink hosszú hónapokon át nem közlekednek?
A kérdésre határozott igen a válasz. Amennyiben több hónapon, esetleg fél éven át nem indítjuk el a céges flottába tartozó járműveket, akkor fennáll a kockázat, hogy a majdani indítás során kellemetlen meglepetésekre számíthatunk.
A kellemetlen jelenség oka az üzemanyag romlásában keresendő, amely igenis létező fogalomnak számít. Merthogy benzines és diesel típusú autóknál is jelentkezhet a nehézkes indulás, szélsőséges esetekben pedig egyáltalán nem is fog beindulni a motor.
A probléma kialakulása kifejezetten összetett folyamaton alapul, ráadásul üzemanyag típusonként is mutathat eltéréseket. A cikk tehát a lehetséges okok, kémiai és fizikai változások helyett főként a lehetséges megoldásokra kíván fókuszálni.
Elvégre cégvezetőként, flottát menedzselve vagy akár a saját autónk kapcsán is fontos lehet, hogy miként tudjuk hatékonyan elejét venni a kellemetlenségeknek.
Mi lehet a megoldás a probléma kiküszöbölése végett?
Fontos tudni, hogy minél kisebb légrés van a tankban, annál kevesebb lesz a levegőből megköthető és a műszaki problémákért felelős pára mennyisége is. Magyarul ha az autó teletankolt állapotban pihen, annál kisebb esélye lesz a problémák kialakulásának.
A teletankolás mellett a prémium üzemanyagok választása jelenthet még extra védelmet a hosszú ideig parkolópályára tett autók esetében. Merthogy ezek a prémium keverékek etanol helyett úgynevezett etil-tercier-butil-éter nevű adalékanyagot tartalmaznak.
Ennek köszönhetően alacsonyabb lesz a vízmegkötő képességük is. Tehát kevésbé lesznek kitéve a pára kialakulásának, ennek köszönhetően nagyobb biztonságot jelenthetnek az újra indulás kapcsán is.
Most akkor tankoljuk tele az összes céges autót?
Hogyha a jelen körülmények között a benzinkutak megrohamozását fontolgatjuk, akkor a fő motivációt ne a látványosan alacsony üzemanyag árak jelentsék abban az esetben, ha egy ideiég állni fognak a járműveink.
Sokkal inkább az autók műszaki épségének a megőrzését tartsuk szem előtt. Ebből a megfontolásból pedig igencsak javasolt lehet prémium üzemanyagot tölteni a tankba, lehetőség szerint csurig.
Így a néhány hónapon keresztül fennálló kényszerszünetet követően sem kell mindjárt a mechanikai bajok elhárításával kezdenünk. Amikor ugyanis újra erőre kapnak majd a cégek, akkor bizony startra készen kell majd várnunk a megnövekedett vásárlói igények mielőbbi kiszolgálásának a lehetőségére.