Még olvasni is egészen szürreális élmény, hogy Európai Unió szerte Magyarországon a legolcsóbb jelenleg a benzin literenkénti átlagára. Persze az már más kérdés, hogy a hír mennyire örömteli a számunkra.
A cikkben bemutatjuk a jelenség mögött álló okokat, megvilágítjuk a környező uniós országok aktuális üzemanyag árait, egyúttal a közeljövőben prognosztizálható változások kapcsán is ejtünk néhány szót.
Mi alapján mondhatjuk, hogy most nálunk a legolcsóbb benzint tankolni?
Az Európai Bizottság minden egyes hétfőn kiad egy statisztikát arra vonatkozóan, hogy az uniós országok valutájának értékével számolva éppenséggel hol mennyibe kerül egy-egy liter benzin, illetve gázolaj.
A számításhoz egyébként az előző hét csütörtöki napján aktuális adatokat veszik alapul. Az április 20-án kiadott közlemény alapján az egész Európai Unióban Magyarországon volt a legolcsóbb a benzin literenkénti átlagára, legalábbis az április 16-i adatokat figyelembe véve.
Ami a gázolajat illeti, ott a képzeletbeli dobogó harmadik helyét foglalnánk el az alacsony árak versenyében.
Most végképp nem érné meg a szomszédos országokban tankolni
A benzin átlagára Magyarországon 293,7 forint volt a hét elején. Ehhez képest egy liter benzinért cserében Romániában 340,9 forintnak, Szlovéniában 376 forintnak, Horvátországban 386,6 forintnak, Ausztriában 396,7 forintnak, Szlovákiában pedig 414,9 forintnak megfelelő valutát kérnének el tőlünk a kutakon.
Ami a gázolajat illeti, itthon a literenkénti átlagár 334,8 forint volt a kérdéses időpontban. Romániában ezzel szemben 353,8 forintot, Szlovéniában 369,5 forintot, Ausztriában 387,2 forintot, Szlovákiában 390,8 forintot, Horvátországban pedig 400,3 forintot kérnének el tőlünk egyetlen liter üzemanyagért cserébe.
Egyszerű matekkal könnyű tehát kiszámolni, hogy a jelenleg érvényben lévő árak mellett még nyitott határátkelőknél sem volna értelme külföldre kormányozni a céges autóinkat tankolás céljából.
A benzin és gázolaj árának zuhanása örömteli, vagy inkább aggasztó hír a számunkra?
Miért nálunk a legolcsóbb most tankolni az egész Európai Unióban? A jelenség mögött egyrészt a nyersolaj árának komoly zuhanása rejlik. Másrészt a forint árfolyama is jelentős csökkenésen ment keresztül, aminek hatására a környező államok valutáihoz képest sokat veszített az értékéből.
Céges gépjárműflottát fenntartva és menedzselve az üzemanyagra fordított kiadásokat persze most lényegesen könnyebb kordában tartani. A működési költségek alacsonyabb mivolta ennek megfelelően értelmezhető örömteli hírként is, ugyanakkor a forint árfolyamának alakulása már kevésbé.
Ezt főként akkor érezzük meg, ha a tevékenységünk során külföldről kell bizonyos cikkeket beszereznünk. A nemzetközi devizában véghezvitt tranzakciók így húsbavágó tételként jelentkezhetnek, ami extra terheket róhat a vállalkozásunkra.
Nem beszélve az Euro alapon kötött bérleti és egyéb szerződésekről, amelyek szintén feszített költségvetést eredményezhetnek. Hosszú távon tehát inkább a forint erősödése volna a közös érdek.
Könnyen lehet, hogy az üzemanyagárak terén májustól változást tapasztalhatunk
Május elsejétől úgynevezett külön adót vet ki a kormányzat többek között az üzemanyag kiskereskedelem területére is, melynek kapcsán a hazai töltőállomások is érintettek lesznek. A kutakra háruló extra terhek minden bizonnyal a benzin és gázolaj literenkénti átlagáránál is visszaköszönnek majd.
Jó eséllyel prognosztizálható tehát májustól egyfajta változás az üzemanyag árak alakulását illetően. Persze attól még egy ideig nem kell tartanunk, hogy a céges gépjárműveket a válság előtti árszinten tankolhatjuk. Ráadásul a költséghatékony üzemeltetésről egyéb megoldások útján is gondoskodni tudunk.